vrijdag 13 april 2012

wat zijn dan "schendingen van mensenrechten tijdens de bevalling"?

 Voorbeelden van schendingen van rechten tijdens de bevalling:

-       slechte communicatie en verkeerde diagnoses
“achteraf bleek ons kind de aandoening niet eens te hebben en was de inleiding dus onnodig geweest, over die mogelijkheid zijn wij van tevoren niet geinformeerd”
“men heeft mij niet als mens gezien maar gewoon als een vagina met een casus.”
“De vroedvrouw 'deed' de bevalling. Eigenlijk kan ik die aanhalingstekens wel weg halen, want mijn bevalling was het allang niet meer.”

-       agressieve interventies: hardhandig of zelfs gewelddadig en schadelijk
“De arts deed het inwendig onderzoek zo ruw dat ik riep dat hij moest stoppen. Maar ze pakten mij vast en drukten me in bed.”
“Er gebeurde van alles met mijn lichaam en zelf had ik niet meer de geringste zeggenschap hier over. Regelmatig een hand in mijn vagina. Ik raak de tel kwijt. En mijn laatste restje waardigheid en zelfrespekt.”
“Sinds de grove ingrepen tijdens mijn bevalling raak ik op slot als mijn man zelfs maar naar mijn vagina kijkt”

-       interventies zonder uitleg, zonder overleg of zonder toestemming
“Ik kreeg weinig antwoorden. Inleiden was volgens hen risicoloos en verschilde niet wezelijk van ‘gewoon’ bevallen.”
“alles wat er die dag met mij is gedaan en ín mij is gedaan, is tegen mijn wil gebeurd. Ik ben verkracht.”

-       verkeerde, misleidende of onvolledige informatie geven
Als ik uiteindelijk niet toch vrijwillig naar het ziekenhuis was gegaan, stond er een team van ambulance en politie klaar om mij gedwongen af te voeren. Achteraf blijkt dat er geen enkele juridische grond is waarop dit had mogen gebeuren, maar het heeft wel gezorgd dat ik gegaan ben.”
“Ik blijf de keizersnede erg moeilijk vinden. Het was niet mijn vrije keus. Als ik geweten had wat ik nu weet had ik nooit toestemming gegeven. Die is me overigens ook niet gevraagd. Ik voel me gedwongen.”

-       risico’s bagatelliseren of juist overdrijven zonder objectieve cijfers te geven
“Nog langer afwachten is onverantwoord, ik wil toch niet dat mijn baby dood gaat? Als ik aandring, zegt ze uiteindelijk wel iets over de kans, die ligt in de promillen…”

-       geboorteplan niet lezen, niet serieus nemen of niet respecteren
“Mijn zoontje werd in prima conditie geboren. De verloskundige zette vervolgens direct een grote klem op de navelstreng. Terwijl ik toch duidelijk in mijn bevalplan had geschreven dit niet te willen”

-       dreigen met verschrikkelijk scenario’s, met gevaar voor de baby, dood van de baby
De kinderarts zegt ons dat hij een melding gaat doen bij het AMK als we geen toestemming geven voor de vitamine K. Dit zou namelijk verschrikkelijk gevaarlijk zijn”
“Ik weet dat ik een medische indicatie heb voor een ziekenhuisbevalling, maar ik kies er bewust voor om thuis te bevallen. Ik vind de risico’s van de ziekenhuisprotocollen groter dan de risico’s van mijn indicatie. Hierop zegt mijn gynaecoloog dat ik een onverantwoordelijke moeder ben die deze risico’s niet zelf kan inschatten. Hij dreigt met een AMK melding en wil mij gedwongen laten opnemen.”

-       schade toe brengen en daar geen verantwoording voor nemen
“Hij was niet geïnteresseerd in mijn verhaal. Hoefde niet van zijn fouten te leren, want die had hij niet gemaakt.”
 “Een postnatale depressie is een prettige uitvinding. Bij elke vrouw die kritiek heeft op haar behandeling schuiven we het gewoon af op de hormonen. Klaar.”
 “Het was alsof ik stikte. De boodschap dat deze verkrachting normaal en legaal werd gevonden was onverdraaglijk.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten